@ daneshamozishal: کانال بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال در سروش بایگانی تیر ۱۳۹۷ :: بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

مذهبی،فرهنگی، ادبی،علمی، سیاسی ...

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

مذهبی،فرهنگی، ادبی،علمی، سیاسی ...

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

بسم الله الرّحمن الرّحیم ؛ سلام ، همـکاران محترم ! دانش آموزان عزیز!هدف از راه اندازی ایـن وبسایت ارائــه مطالب علمـی، اخـلاقـی، ادبی ،سیاسی و گـزارش ها و مراسم مربوط به آموزش وپرورش، بسیج دانش آموزی...... می باشد. امیدواریم بتــوانیم بــا ارائـه مطالب مفید و سودمند اوقـات پـرباری را بــــرای شما عزیزان فراهم آوریم.
درضمن منتظردریافت مطالب علمی ، اخلاقی و نظـــرات و پیشنهادهای سازنده شما نیــــز می باشیم. باتشکر بسیج دانش آموزی شال


۱۷ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است


به مناسبت دهه کرامت برگزار میگردد
باحضور استاد محمد قاسمی ،نوجوان حافظ قرآن محمدیوسف درویشی واستاد محمدجواد رفعتی
زمان:چهارشنبه 3مردادبعداز نماز عشاء
مکان:مسجدجامع شال
هیئت رزمندگان اسلام بخش شال


  • بسیج دانش آموزی شال

فاجعه‌ای که فراموش‌شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری بسیج، بی‌کفایتی، سهل‌انگاری و عدم رسیدگی مأموران آل‌سعود به حال مجروحان و آسیب‌دیدگان حجاج در منا، منجر به وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی شد که در پس آن بیش از 7 هزار نفر از حجاج مسلمان از سراسر دنیا با لبان تشنه به شهادت رسیدند.

دوم مهر 1394، در اولین روز وقوف حجاج در منا برای انجام مناسک رمی جمرات، هنوز چندساعتی از طلوع آفتاب نگذشته بود که پلیس سعودی با مسدود کردن مسیر‌ها و هدایت حجاج به خیابان موسوم به 204، موجب ایجاد ازدحام فوق‌العاده در این خیابان شد. در ادامه ماجرا بی‌کفایتی، سهل‌انگاری و عدم رسیدگی مأموران آل‌سعود به حال مجروحان و آسیب‌دیدگان این حادثه، منجر به وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی شد که در پس آن بیش از 7 هزار نفر از حجاج مسلمان از سراسر دنیا با لبان تشنه به شهادت رسیدند.


در میان شهدای این فاجعه تعداد 464 نفر از شهروندان ایرانی نیز حضور داشتند و طبعاً در فاجعه‌ای با چنین ابعاد ضایعه‌باری از مسئولان کشور‌های متبوع انتظار می‌رود پیگیر احوال و سرنوشت اتباع خود باشند. درحالی‌که از سرنوشت صد‌ها حاجی ایرانی اطلاعی نبود، چند ساعت پس از وقوع حادثه رئیس‌جمهور به همراه وزیر خارجه عازم نیویورک شدند تا به دیدار همتایان غربی خود بپردازند. دو روز بعد که ابعاد فاجعه انسانی بیشتر مشخص شد، هیئت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم گرفت هیئتی را به سرپرستی وزیر وقت ارشاد به‌منظور بررسی حادثه و پیگیری احوال حجاج ایرانی حادثه‌دیده عازم عربستان کند. بااین‌حال علی جنتی، سرپرست هیئت مذکور هیچ‌گاه به این سفر نرفت، چراکه عربستان از اعطای روادید به جنتی خودداری کرد، بنابراین عملاً اعزام هیئت مذکور کأن‌لم‌یکن تلقی شد.


هرچند چند روز بعد وزیر بهداشت در رأس هیئتی عازم جده شد، اما به اذعان قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، وی تنها به‌عنوان یک زائر معمولی و عمره‌گزار و با گذرنامه عادی عازم جده شده است، نه وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران و با گذرنامه سیاسی. در همین روز‌ها که روحانی و ظریف مشغول گفت‌وگو‌های با چاشنی لبخند بودند، دولت عربستان نه‌تن‌ها به هیئت ایرانی ویزا نداد، بلکه از تحویل پیکر‌های شهدای ایرانی فاجعه منا خودداری کرد و بعد‌ها معلوم شد تعدادی از همین شهدا را همان روز‌های اولیه و مقارن با حضور هیئت ایرانی در نیویورک، دولت عربستان به خاک سپرده است. هرچند بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، اجساد اتباع بیگانه جزو حقوق کنسولی کشور‌ها محسوب شده و در صورت درخواست، باید به دولت متبوع استرداد گردد، اما رژیم پادشاهی عربستان سعودی از تحویل پیکر‌ها به ایران خودداری می‌کرد. درست در همین مقطع بود که دولت ایران چهار بار از کاردار عربستان در تهران درخواست صدور روادید برای هیئت ایرانی کرد، اما هر بار با پاسخ منفی سعودی مواجه می‌شد. همان روز‌ها رسانه‌های بین‌المللی عکسی از محمدجواد ظریف، منتشر کردند که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در کنار صندلی متعلق به امیر کویت زانو زده بود.


رسانه‌ها در تکمیل این خبر نوشتند که ظریف از کویت خواسته بود تا میان ایران و ریاض میانجیگری کند، آن‌هم فقط برای صدور روادید برای نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران. خبر‌های دیگری هم از درخواست میانجی‌گری وزیر در حال لبخند ایرانی از سران فرانسه و انگلستان برای میانجی‌گری با عربستان منتشر شد که فارغ از صحت‌وسقم آنها، هیچ نتیجه‌ای نداشت. سرانجام رهبر معظم انقلاب‌اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای که تلاش‌های دولت را بی‌فایده دیدند و مصلحت را به ورود به این صحنه دیدند، در سخنانی عز‌تمندانه به سعودی‌ها هشدار دادند: «امروز هم در انتقال ابدان مطهرشان به کشور مشکلاتی وجود دارد... مسئولان کشور عربستان به وظایف شان عمل نمی‌کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایف‌شان عمل می‌کنند، موذیگری می‌کنند. اگر کشور ما و ملت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آن‌ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتنداری کردیم.... اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

تنها چندساعتی از نهیب معظم‌له نگذشته بود که عربستان سریعاً همکاری خود را با نمایندگان ایرانی آغاز کرد و برای تحویل ابدان مطهر شهدای ایرانی فاجعه منا قول مساعد داد. این در حالی بود که تا یک روز پیش از آن عزم آل‌سعود برای تدفین همه قربانیان فاجعه منا در خاک عربستان بود. نکته قابل‌تأمل در این ماجرا، آن بود که در عرف بین‌الملل معمولاً سران کشور‌هایی که تعداد قابل‌توجهی از اتباع‌شان دچار چنین حادثه‌ای می‌شوند، سفر خود را نیمه‌کاره رها می‌کنند و به کشور خود بازمی‌گردند تا حادثه مدیریت و از تألمات ملت کاسته شود، بااین‌حال آقای روحانی، بی‌توجه به وقایع حج به سفر خود در امریکا تا چهار روز پس از فاجعه منا ادامه داد و تنها یک روز زودتر از موعد مقرر به کشور بازگشت!


حتی به اذعان آقای ظریف اقدام متناسبی برای کاهش روابط با این رژیم در اعتراض به پایمال کردن حقوق شهروندان کشورمان انجام نشد. وی در خصوص روابط با رژیم آل‌سعود گفته بود: «نزدیک به 500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند، اما ما روابط خود را قطع نکردیم، حتی روابط خود را با عربستان کاهش هم ندادیم». این جملات ظریف در واقع نگاه منفعلانه و غیرمسئولانه برخی را در برابر – به قول ایشان- برادران سعودی پدیدار می‌سازد.


این‌ها در حالی است که اصولاً وزارت امور خارجه اصلی‌ترین وظیفه را در قبال پیگیری حقوق اتباع ایران در خارج از مرز‌های جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران داشت. بند 6 ماده 2 قانون موسوم به «وظایف وزارت امور خارجه» مصوب 20/1/1364 مجلس شورای اسلامی «انجام اقدامات لازم در زمینه امور کنسولی اعم از حفظ حقوق و منافع اتباع ایرانی خارج از کشور» را جزو شرح وظایف وزارت امور خارجه دانسته و این بدان معناست که کلیه امور کنسولی و حفظ حقوق شهروندان ایرانی در خارج از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران به عهده این وزارتخانه و نمایندگی‌های آن در خارج از کشور است. بر اساس همین وظایف خطیر است که همه‌ساله رقم قابل‌توجهی از بودجه کشور به این دستگاه تخصیص‌یافته و در شبکه گسترده سفارت‌خانه‌ها، کنسولگری‌ها و نیز در قالب مأموریت‌های سیاسی و اداری کارکنان این نهاد به خارج از کشور هزینه می‌شود. حال با توجه به این سرفصل مأموریتی و بودجه متناسب با آن انتظار می‌رفته در فاجعه‌ای که 465 ایرانی در آن به شهادت رسیده و صد‌ها نفر دیگر از هم‌وطنانمان مجروح شدند، آن‌ها به وظایف اولیه و اصولی خود عمل نمایند.


با تأسف باید گفت: همزمانی فاجعه با سفر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و اصالت یافتن برجام در مأموریت‌های این نهاد سبب شد در روز‌های نخست که حساس‌ترین روز‌های پس از فاجعه بود، فاجعه منا برای وزارت امور خارجه موضوعی حاشیه‌ای و درجه 2 تلقی گردد. بهترین نشانه برای این رویکرد نیز انتخاب وزیر ارشاد به‌عنوان نماینده عالی دولت برای سفر به عربستان بود که البته به دلیل کارشکنی سعودی‌ها این سفر نیز هیچ‌گاه محقق نشد. هرچند که در چند روز نخست که وزارت امور خارجه خود را سرگرم «برجام» و «نیویورک» کرده بود، آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، رخ داد و تعدادی از پیکر شهدای ایرانی بدون کسب اجازه و شتاب‌زده خاک‌سپاری شده بود. دیروز رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج، فاجعه منا را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، افزودند: «این مطالبه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه‌های مسئول باید از راه‌های مختلف به‌ویژه مجامع بین‌المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت‌یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهم‌ترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد.»


اکنون در آستانه موسم حج و سومین سالگرد این فاجعه خونین هستیم و مع‌الأسف به بهانه‌هایی همچون قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و سعودی، هیچ‌گونه پیشرفتی در پیگیری حقوقی فاجعه و شهدای آن مشاهده نمی‌شود و تنها پیگیر این فاجعه تلخ، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند؛ گویی مظلومیت شهدای مکه و منا پایانی ندارد.

یادداشت جوان/ محمدجواد اخوان





  • بسیج دانش آموزی شال

گزارش: جذابیت خطرناک گل برای جوانان و نوجوانان


«نسترن فرخه»، خبرنگار انصاف نیوز: گل، علف، وید، گرس، ماریجوانا، نام‌هایی هستند که این روزها از زبان جوانان و نوجوانان زیاد شنیده می‌شوند؛ در صفحات مجازی‌شان کنار اسم‌های بسیاری از آنها تصویری از برگ گیاه ماریجوانا دیده می‌شود، کلاه‌ها و یا تی‌شرت‌هایی با تصویر این برگ را به تن می‌کنند و مثل یک طرفدار پروپا قرص، در همه جا علاقه‌ی خود به این ماده را اعلام می‌کنند. حتی اگر مصرف کننده هم نباشند، از این مد پیروی می‌کنند.

در سال‌های اخیرماریجوانا و مشتقات آن (گل، علف و…) دومین ماده‌ی مصرفی کشور معرفی شده‌ است. چند سالی است که آمار مصرف این ماده در بین جوان‌ها بالا رفته است و حتی از برخی دانش‌آموزان و کارکنان مدارس در مناطق مختلف هم اخباری مبنی بر استفاده‌ی برخی از دانش‌آموزان از این ماده به گوش می‌رسد.

خبرنگاران انصاف نیوز برای گرفتن گزارش تصویری درباره‌ی مصرف گل در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها که در ادامه خواهد آمد، به پارک ساعی تهران رفتند؛ جالب آنکه وارد هر گروه دوستانه‌ای در ر‌ده‌ی سنی نوجوانان شدند بعد از شنیدن نام ماده‌ی گل از دهان خبرنگار تقریبا همگی آنها از سر شوخی عکس‌العملی از خود بروز دادند که نشان از آن داشت که اکثر افراد جمع یا تجربه‌ی یک بار مصرف آن را داشته‌اند و یا بیشترشان از نزدیک با این ماده‌ و تمامی حواشی مربوط به آن آشنا بودند.

در محوطه‌ی کتابخانه‌ی پارک ساعی، با جمعی از دختران ۱۷، ۱۸ ساله‌‌‌ی کنکوری مواجه شدیم؛ از آنها در مورد مصرف این ماده سوال کردیم؛ از جمع ۸ نفره‌ی آنها یک نفر تجربه‌ی مصرف مداوم  و دیگری تجربه‌ی یک مرتبه استفاده را داشت؛ این درحالی بود که  در جمع پسران ۱۸ ساله‌ی حاضر در پارک از پنچ نفر، چهارنفر تجربه‌ی مصرف گل را داشتند.

تقریبا اکثر افراد با میانگین سن بین بیست تا سی سالگی حاضر در پارک با این ماده آشنایی داشتند و اکثر آنها حداقل یک بار تجربه‌ی مصرف را داشتند.

جالب آنکه تعدادی از جوان‌ها جلوی دوربین حاضر به فاش کردن آشنایی خود با این ماده نشدند و بعد از اتمام گزارش تصویری از ادعای خود سر باز زدند، از طرفی عده‌ای دیگر علیرغم اینکه تاکنون استفاده نکرده بودند در میان دوستان و همسالان خود به تفاخر از اطلاعاتشان درباره‌ی این ماده سخن می‌گفتند و از این رفتار به نظر می‌رسید که استفاده از این ماده میان نوجوانان نه تنها از قبحی برخوردار نیست بلکه در شمار موضوعات سرگرم کننده و مفرح و قابل افتخار به شمار می‌رود.

نگهبان پارک از سن کم مصرف کنندگان می‌گوید

در مسیری که در پارک طی کردیم، حول و حوش ظهر، تعدادی جوان را دیدیم که  مشغول مصرف گل  و یا حشیش بودند. نگهبان ضلع شرق پارک ساعی در اینباره می‌گوید: «گاهی از دیدن سن کم مصرف کنندگان گل یا حشیش بسیار ناراحت می‌شوم، بارها به کلانتری تماس گرفتم واطلاع دادم ولی یا دیر آمدند و یا وقتی رسیدند جوان‌ها فرار کردند.»

وی ادامه داد: «قبل‌تر اینجا پاتوق فروشندگان ومصرف کنندگان گل بود ولی حالا شرایط بهتر شده اما هنوز هم دختر وپسرهای کم سنی می‌بینم که مصرف می‌کنند.»

والدین از گل چه می‌دانند؟

باتوجه به آنکه خانواده اولین نهاد یک جامعه محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین بسترهای رشد فرد است، با تعدادی از افرادی که دارای فرزند بودند نیز در این مورد سوال کردیم. اما از تعداد والدینی که در پارک حاضر بودند، کسانی که با این ماده آشنایی داشته باشند بسیار کم بود. این در حالی است که این روزها علاوه بر اینکه میزان مصرف این ماده میان جوانان و نوجوانان بیشتر شده است، میانگین سنی مصرف کنندگان نیز پایین آمده. به این معنی که بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان و یا علاقمندان به این ماده نوجوانانی هستند که خانواده‌هایشان آشنایی کافی با آن را ندارند.

باتوجه به گزارش تصویری انصاف نیوز اکثر مادران از گزارش گرفتن اجتناب کردند و آنهایی که حاضر به صحبت با خبرنگار شدند یا فقط نام این ماده را شنیده بودند و یا هیچ اطلاعی از آن نداشتند. یکی از آنها پیرمردی بود که با لبخند گفت: در زمان ما این چیزها نبود و نمی‌دانم اصلا چه ماده‌ای است.

اغلب  کارشناسان از وابستگی ذهنی ایجاد شده برای مصرف کنندگان این ماده خبر داده‌اند که با باور عمومی جوانان و نوجوانان مبنی بر اعتیادآور نبودن آن در تضاد است. صحبت با این افراد و والدینشان، غیبت اطلاع رسانی و آموزش صحیح در این حوزه را نمایان می‌کند.


  • بسیج دانش آموزی شال


حضرت معصومه (س) دختر تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت


بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.
رهبر انقلاب؛ ۸۹/۷/۲۹

  • بسیج دانش آموزی شال


دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است، مهر و وفایی که خواهر مهـربان و دلداده را به هجــرت وادار نمـوده و غربت و بیـماری و مرگ را در فصـل جوانی  برای او آسـان کرده است. دهه کرامـت یادآور تحول آفرینی بانوان آسمـانی است و این که می‌توانند رهبـری دل‌های صدها میلیون مسلمان را در طی اعصار عهده‌دار بشوند. تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند.

  • بسیج دانش آموزی شال

زیبندگی زنان در «سنگر حجاب» 

حجاب

  • بسیج دانش آموزی شال



قابل توجه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم


کلاس آموزش خیاطی ( مانتو دوزی ) برگزار میگردد


لذا جهت ثبت نام همه روزه از ساعت 7:30 الی 13:30 با شماره تلفن 34412555 تماس حاصل فرمائید .

مهلت ثبت نام : 1397/4/25

مکان : بسیج دانش آموزی شال ( اداره آموزش و پرورش)

  • بسیج دانش آموزی شال


 #کاریکاتور

هراس‌جهان از پیامدهای بستن‌تنگه‌هرمز



  • بسیج دانش آموزی شال

لینک کانال بسیج دانش آموزی شهید فهمیده شال

( پیام رسان ایتا )
https://eitaa.com/daneshamozishal

( پیام رسان سروش )
@daneshamozishal



مارا حمایت کنید
  • بسیج دانش آموزی شال


اسامی دانش آموزان منتخب جهت فرماندهی واحدهای بسیج دانش آموزی مدارس حوزه شهید فهمیده شال سال تحصیلی 97/98


1 . فاطمه زارعی             دبیرستان توحید
2 . زهرا اخیری                دبیرستان حضرت معصومه (س)
3 . زهرا علیرضایی           دبیرستان شهید اقتدار تاریوردی
4 . الهه تاریوردی             هنرستان پروین اعتصامی
5 . محمد ایمانی             هنرستان شهید آقا حسین موسوی
6 . محمد انصاری             دبیرستان امام خمینی (ره)
  • بسیج دانش آموزی شال
  • بسیج دانش آموزی شال
در حال حاضر فضای مجازی و تعداد فالوئرها (دنبال کننده‌ها) باعث یک خلط مبحث شده است که هر کس تعداد فالوئرهای زیادی داشته باشد را یک سلبریتی یا ستاره بخوانند.

گاهی اوقات تعریف این واژه یا کسانی که این واژه به آنها اطلاق می گردد، باعث سردرگمی مخاطب می شود و در بعضی موارد حتی به اشتباه واژه "سلبریتی" را به جای واژه های دیگری چون ستاره، سوپر استار یا حتی محبوب و دوست داشتنی به کار می برند.

ستاره، سوپر استار یا مگا استار معمولا به کسی اطلاق می شود که در یک رشته درخشیده است و توانایی و تبحر بالا او در آن رشته باعث شده معروف،مشهور و محبوب مردمی باشد، مانند ورزشکاران یا هنرمندانی که در رشته خودشان به دلیل توانایی و قابلیتهای زیادی که دارند ستاره شده‌اند.

اما سلبریتی داستانش فرق دارد و در مشهور بودن او، ممتاز بودن در رشته فعالیتش دخیل نیست. یعنی می تواند یک بازیگر معمولی باشد که به دلایلی دیگر معروف شده است.

سلبریتی شدن یک فرآیند چند وجهی است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند از چهره و فیزیک ظاهری فرد گرفته تا اظهار نظرهای شخصی، جهت گیری‌ها، اعمال، رفتار، شکستن تابوها، رد کردن خطوط قرمز و...
حتی قبل از وجود دنیای مجازی، ما هم ستاره داشته ایم و هم سلبریتی، مثلا  کسانی مانند تختی یا فردین هم ستاره بودند و هم سلبریتی و فقط اسم آنها کافی بود، تا نگاه‌ها را به سوی خود متوجه کند، ولی کشتی گیری چون عبدالله موحد ستاره بود اما سلبریتی خیر. اگرچه تعداد مدال‌‌های طلای او بیشتر از تختی است.
سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد، سلبریتی‌ها افرادی هستند که به هر دلیلی در جامعه معروف شده‌اند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آنها ندارد، اگرچه می‌توانند محبوب هم باشند.
در واقع سلبریتی یک شخصی است که خودش برند شده است و به همین دلیل حضور اسم او در هر جایی و به هر دلیلی توجه برانگیز است. در همین راستا بحث مشاهیر را هم می توان اشاره کرد مشاهیر هم کسانی هستند که اسمشان برند است و فقط اسمش برای او کافی است./عصر ایران
  • بسیج دانش آموزی شال
شرکت فرماندهان واحد ها و شورای دانش آموزی حوزه شهید فهمیده شال در آز مون یاوران ولایت


  • بسیج دانش آموزی شال


امام‌صادق(ع) بهترین استفاده را از یک فرصت تاریخی کرد


امام صادق(ع) در دوران امامت خود فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نسبت به سایر امامان داشت و توانست شاگردان بسیاری را در علوم مختلف تربیت کند، خلفای عباسی آزار زیادی را در سال‌های آخر عمر بر رئیس مکتب تشیع وارد کردند و حتی حاکم مدینه خانه ایشان را به آتش کشید.

البته ایشان از این توطئه جان سالم به در برد. با وجود کینه عباسیان از محبوبیت امام صادق(ع)، اقبال و علاقه مردم روز به روز به این امام بیشتر می‌شد تا این‌که سرانجام منصور دوانیقی خلیفه عباسی در 25 شوال سال 148 هجری قمری با انگور زهرآلود ایشان را به شهادت رساند، به مناسبت شهادت ششمین ستاره آسمان ولایت و امامت حضرت جعفر صادق(ع) با محمدحسین رجبی‌دوانی کارشناس تاریخ اسلام گفت‌وگو کردیم. خواندن این مصاحبه خالی از لطف نیست.

آنچه در میان اعوام مطرح است این است که شرایط سیاسی و اجتماعی دوران امام صادق(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع) مساعدتر بوده است، تربیت شاگردان زیاد در آن دوران را گواهی بر مدعای خویش بر میگزینند، آیا این مورد صحت دارد؟

این تصور به این شدت چندان درست نیست که بگوییم شرایط حضرت(ع) نسبت به سایر امامان خیلی بهتر بوده است، امام صادق(ع) در زمانی به امامت رسید که بنی‌امیه از آن اقتدارِ مطلقی که داشتند خارج می‌شدند، جنگ قدرت بین آنها درگرفته بود و از طرف دیگر هم دعوتگران بنی‌عباس مشغول فعالیت برای به دست گرفتن قدرت بودند، لذا در چنین موقعیتی ضعف امویان و اقدامات عباسیان فضایی را در اختیار امام صادق(ع) قرارداد که آن حضرت(ع) توانست با خیالی نسبتا آسوده وظیفه امامت خود را در قالب نشر معارف اسلام و پاسخگویی به سوالات و مسائل و شبهاتی که از طرف دهریون، مادی‌گراها و ملحدان القاء می‌شد پاسخ دهد و نیاز جامعه را برطرف کند.

می‌شود گفت بعد از مرگ هشام بن عبدالملک در سال 125 که آخرین خلیفه مقتدرِ اموی است حضرت(ع) این فضا را تا سال 132 که بنی‌امیه سقوط می‌کند؛ یعنی هفت سال پایانی بنی‌امیه این فضا را به دست آورد، همچنین چهار سال اول بنی‌عباس هم یعنی از 132 تا 136 که ابوالعباس سفاح اولین خلیفه عباسی روی کار آمده بود، حضرت(ع) آزادی عمل داشت، دلیلش هم این بود که عباسیان شاخه‌ای از بنی‌هاشم بودند و در دعوت خود دم از اهل‌بیت پیغمبر(ص)، شهادت مظلومانه امام حسین(ع)، شهادت زید بن علی فرزند امام سجاد(ع) و یحیی بن زید فرزند او می‌زدند و لذا نمی‌توانستند در آغاز کار بر امام(ع) سخت بگیرند.

علاوه بر اینها هنوز پایه‌های قدرت در عهد اولین خلیفه محکم نشده بود، لذا ابوالعباس سفاح مزاحمتی برای امام صادق(ع) ندارد و ظاهرا اگر چه آنها در کوفه و هاشمیه (پایتخت ابتدایی عباسیان در نزدیکی کوفه) قدرت را در دست داشتند، ولی ظاهرا احترام هم نسبت به امام صادق(ع) گذاشته می‌شده، منتها بعد از مرگ ابوالعباس و روی کار آمدن دومین خلیفه عباسی یعنی برادر او منصور که با توجه به شناختی که از جایگاه و حقیقت امام(ع) داشت از حضرت(ع) احساس خطر کرد و بشدت بر امام صادق(ع) سخت گرفت، بارها حضرت را به مرکز حکومت خود در هاشمیه احضار می‌کرد و یا در کوفه امام را تحت‌نظر قرار می‌داد.

البته در روایات آمده است که امام صادق(ع) از فرصت‌هایی در همین احضارها استفاده می‌کرد و جویندگان علم را که دور از چشم دستگاه خلافت به محضرِ ایشان می‌آمدند، بهره‌مند می‌کرد. اما در فاصله‌ای کوتاه از آغاز قدرت، منصور روی واقعی خود را کاملا نشان داد، حضرت را بسیار در فشار و سختی قرار داد، دیگر از آن جلسات درس و حلقه‌های بحث خبری نیست.

آیا حضرت براستی 4000 شاگرد داشتند؟

4000 شاگرد این‌طور نبوده که یک دانشگاهی باشد و آنها یکپارچه حضور داشته باشند، خیر! نکته اول این‌که در مجموعِ دوران 34 ساله امامت امام صادق(ع) بالغ بر حدود 4000 نفر گفته شده از محضر حضرت(ع) بهره برده‌اند، نه این‌که این 4000 نفر یکجا آماده در محضر حضرت(ع) باشند و دوم این‌که اکثرِ این 4000 نفر هم شیعه نبودند، شیعه هنوز انتشارِ کامل و کافی پیدا نکرده و بسیاری از اینها اهل تسنن هستند که به دریای بیکران علوم و معارف امام صادق(ع) آشنا هستند و لذا می‌آیند و از محضر حضرت(ع) بهره می‌برند، دلیل این‌که عرض می‌کنم این 4000 شیعه واقعی حضرت نیستند، این است که وقتی حضرت(ع) اندکی آزادی عمل داشت و شاگردان در محضرش بودند، یکی از آنها به حضرت عرض کرد شما با داشتن این یاران و شاگردان چرا قیام نمی‌کنید؟ حضرت(ع) گله گوسفندی را نشان داد فرمود: اگر به شمار اینها من یاور واقعی داشتم قیام می‌کردم و طرف گوسفندان را شمرد، 17 گوسفند بود و لذا اینگونه نبوده است که اگر عده زیادی از محضر حضرت(ع) بهره می‌گرفتند، دلالت بر این بود که حضرت(ع) این مقدار شیعه و یارِ واقعی داشته است.

چرا امام صادق(ع) را رئیس مکتب جعفری می‌شناسیم؟

زیرا چنین فرصتی که در اختیار امام صادق(ع) قرار داشت برای امامان دیگر پدید نیامد و این حضرت بیشترین حجمِ رهنمودها، احادیث و احکام مسائل گوناگون را برای پیروان مکتب اهل بیت(ع) صادر کرد و به یادگار گذاشت. از آنجا که بیشترین حدیث فقهی ما از امام صادق(ع) است، بیشترین حجم احادیث در مباحث معرفتی و اعتقادی و همچنین در مسائل اخلاقی از آن ساحت مقدس صادر شده، مکتب ما را جعفری به نام امام جعفر صادق(ع) می‌شناسند. در حقیقت عصری که آن حضرت(ع) زندگی می‌کرد، زمانی است که در اهل تسنن مکاتب اعتقادی و مکاتب فقهی شکل می‌گیرد، لذا امام(ع) در حقیقت موفق شد فقه شیعه و مباحث معرفتی آنها را مدون کند و از این حیث به نام مقدس آن حضرت شناخته می‌شود.

آیا ایرانی‌ها در این دوره از زمان بروز و ظهور داشتند؟

جزو شاگردان امام صادق(ع) و اصحاب آن حضرت چند نفر ایرانی هم وجود دارد که نام‌هایشان نشان می‌دهد ایرانی هستند، مانند مهران اما من حضور ذهن ندارم آیا احصاء شده که چند نفر بودند و در چه حدی از مقام علمی و تقوایی بودند، من در آن خصوص چیزی ندارم.

اگر بخواهیم امام صادق(ع) را معرفی کنیم و چند ویژگی ایشان را نسبت به سایر ائمه برشماریم، چه می‌فرمایید؟

همان‌طور که عرض شد در عصر امام صادق(ع) یک فضایی محدود پدید آمد که برای سایر ائمه پیش نیامد و آن هم از طرف حضرت نهایت بهره برده شد تا بتواند فقه و کلام اهل بیت(ع) و ارزش‌های اخلاقی خاندان پیغمبر(ص) را بخوبی بنمایاند، لذا مجموعه احادیثی که از آن حضرت به ما رسیده است، بیش از تمام احادیثی است که از سایر امامان به یادگار مانده و این وجه متمایزِ امام‌صادق(ع) نسبت به پدران و فرزندان طیبّین و طاهرینش است.

آزاده لرستانی/ جام جم

  • بسیج دانش آموزی شال

فلسطین قطعا آزاد خواهد شد

  • بسیج دانش آموزی شال

جلسه کمیته اجرایی در اداره آموزش با حضور علیرضا رحمانی مدیرفنی حرفه ای خوزنین و اعضاء کمیته درخصوص طرح هجرت(مهارت افزایی )در اتاق معاونت آموزشی اداره آموزش وپرورش برگزارگردید.دراین جلسه درمورد چگونگی برگزاری دوره طرح هجرت، ثبت نام دانش آموزان ، تعدادشرکت کنندگان خواهروبرادرطبق سهمیه ابلاغی وهمچنین نحوه برگزاری کلاسها وانتقال دانش آموزان به این مرکز بحث وتبادل نظرگردید.

  • بسیج دانش آموزی شال

 مسابقه تیراندازی با حضور فرهنگیان بسیجی به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدردراداره آموزش وپرورش برگزارگردید وبه 3نفربرتر به رسم یادبود هدایایی اهداءگردید.

  • بسیج دانش آموزی شال