به کمالات امروز خود قانع نباشیم
قطره ای از دریا؛
به کمالات امروز خود قانع نباشیم
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود به بیان آموزه های آیه 128 سوره بقره پرداخته است.
آیه: رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَتُبْ عَلَیْنَآ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ/ 128 بقره
ترجمه: (ابراهیم و اسماعیل همچنین گفتند:) پروردگارا! ما را تسلیم (فرمان) خود قرارده و از نسل ما (نیز) امّتى که تسلیم تو باشند قرارده و راه وروش پرستش را به ما نشانده وتوبهى ما را بپذیر، که همانا تو، توبهپذیر مهربانى.
* نکته ها
با آنکه حضرت ابراهیم و اسماعیل هر دو در اجراى فرمان ذبح، عالى ترین درجه تسلیم در برابر خدا را به نمایش گذاردند، امّا با این همه در این آیه از خداوند مى خواهند که ما را تسلیم فرمان خودت قرار ده. گویا از خداوند تسلیم بیشتر و یا تداوم روحیّه تسلیم را مىخواهند. کسى که فقط تسلیم خدا باشد، نه تسلیم عموى بتتراش مىشود و نه در برابر بتها به زانو مى افتد و نه از طاغوتها پیروى مى کند.
* پیام ها
1- به کمالات امروز خود قانع نشوید، تکامل و تداوم آنرا از خدا بخواهید. «ربنا و اجعلنا مسلمَین لک»
2- توجّه به نسل و فرزندان، یک دورنگرى عاقلانه و خداپسندانه است که حاکى از وسعت نظر و سوز و عشق درونى است و بارها در دعاهاى حضرت ابراهیم آمده است. «ومن ذریّتنا»
3- راه و روش بندگى را باید از خدا آموخت وگرنه انسان، گرفتار انواع خرافات و انحرافات مىشود. «أرنا مناسکنا»
4- تا روح تسلیم نباشد، بیان احکام سودى نخواهد داشت. در اینجا ابراهیم علیه السلام ابتدا از خداوند روح تسلیم تقاضا مى کند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى خواهد. «واجعلنا مسلمَین لک... ارنا مناسکنا»
5 - نیاز به توبه و بازگشت الطاف الهى، در هر حال و براى هر مقامى، ارزش است. «تب [1] علینا»
6- یکى از آداب دعا، ستایش پروردگار است که در این آیه نیز به چشم مى خورد. «التواب الرحیم»
(1) در حدیث مى خوانیم: رسول اکرم صلى الله علیه وآله هر روز، هفتاد مرتبه استغفار مى نمود، با اینکه او معصوم بود و هیچ گناهى نداشت.
- ۹۶/۱۱/۲۴