@ daneshamozishal: کانال بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال در سروش لیبرالیسم فرهنگى‏ :: بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

مذهبی،فرهنگی، ادبی،علمی، سیاسی ...

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

مذهبی،فرهنگی، ادبی،علمی، سیاسی ...

بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال

بسم الله الرّحمن الرّحیم ؛ سلام ، همـکاران محترم ! دانش آموزان عزیز!هدف از راه اندازی ایـن وبسایت ارائــه مطالب علمـی، اخـلاقـی، ادبی ،سیاسی و گـزارش ها و مراسم مربوط به آموزش وپرورش، بسیج دانش آموزی...... می باشد. امیدواریم بتــوانیم بــا ارائـه مطالب مفید و سودمند اوقـات پـرباری را بــــرای شما عزیزان فراهم آوریم.
درضمن منتظردریافت مطالب علمی ، اخلاقی و نظـــرات و پیشنهادهای سازنده شما نیــــز می باشیم. باتشکر بسیج دانش آموزی شال


لیبرالیسم فرهنگى‏

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۳۵ ق.ظ

لیبرالیسم فرهنگى‏

نفوذ

پایه و اساس لیبرالیسم فرهنگى امانیسم و فردگرایى مى‏ باشد. امانیسم (اصالت انسان یا انسان محورى) عبارت است از اعتقاد داشتن به اینکه انسان در همه امور از امورات خود، حاکم بر خویشتن است و سعادت خود را بوسیله عقل و دانش خویش کسب مى‏ کند و هیچ نیازى به یک منبع مافوق بشرى چون خداوند و وحى و انبیاء ندارد.

بر این اساس، در یک تعبیر کلى، انسان لیبرال یعنى نفس اماره که اراده و امیال او جایگزین احکام الهى مى‏ گردد.

شهید بهشتى (ره) در این باره مى ‏گوید:

لیبرالیسم، تنها منبع شناخت را در انسان انگارى خود (امانیسم)، عقل مى‏ داند و براى اصالت وحى به عنوان منشاء مستقل معرفت و آگاهى، جایگزینى ندارد، از این جهت، از نظر ما و همه معتقدان به خداوند و وحى الهى این تفکر مردود است.(180)

پیامدهاى لیبرالیسم فرهنگى (پذیرش اندیشه‏هاى لیبرالى در عرصه فرهنگ) عبارتند از:

الف) فردگرایى:

در امانیسم و انسان مدارى که هسته اصلى فرهنگ لیبرالى را تشکیل مى‏دهد، فردگرایى ریشه‏اى عمیق دارد، فرد و آزادى عمل فرد، که برخاسته از تمنیات و هوس‏هاى نامحدود اوست، بر همه چیز اولویت دارد.

در لیبرالیسم فرد بر جامعه مقدم است و مصالح اجتماعى نمى‏تواند محدود کننده آزادى‏هاى فردى باشد. (مانند ازدواج همجنس بازان در غرب)

شهید بهشتى در نقد فردگرایى لیبرالیستى مى‏گوید:

در فردگرایى امانیستى لیبرالیسم، انسان‏ها از مبداء هستى جدا شده و خود جایگزین خداوند مى‏شوند. ارتباط فرد با وحى قطع گردیده، در راه رشد و حرکت انسان‏ها مانع ایجاد خواهد شد. آزادى فردى مورد تأکید لیبرالیسم، قدرت بینش او را نسبت به موانع و سده‏هایى که طاغوت‏ها، براى آنها ایجاد مى‏کنند از بین مى‏برد و او صرفاً براساس هواهاى نفسانى عمل مى‏کند، که سقوط او را نتیجه خواهد داد.(181)

ب) آزادى:

اصالت فرد، تأکید بر آزادى نامحدود فرد را پدید آورده است؛ در آزادى لیبرالى، فرد در انتخاب هرگونه نظر و عقیده و ابراز و عمل به آن کاملاً آزاد است. رفتار فرد اساساً از مجراى امیال و تمنیات او تعیین شده و هر چه دوست بدارد و انتخاب کند، فى نفسه خوب است.

در این نوع آزادى، فرد به طور مطلق حاکم و مالک خویش بوده، ناظر و آمر دیگرى اعم از خداوند، جامعه و دولت براى او وجود ندارد. آزادى مؤکد لیبرالى شامل مسائل اخلاقى و اقتصادى مى‏باشد.

از جمله مضرات آزادى لیبرالى براى افراد، پریشانى و احساس تنهایى براى خود او و بوجود آمدن بى‏قانونى و هرج و مرج در جامعه مى‏باشد. این همان خطرى است که جوامع اروپایى را در لجن‏زار فرو برده و در سراشیب سقوط قرار داده است. زیرا نفس انسان بر اساس آیه شریفه ان النفس لامارة بالسوء در صورتى که خارج از تقیدات دینى قرار گیرد، او را هلاک خواهد کرد.

ج) مدارا:

یکى از پیامدهاى لیبرالیسم فرهنگى و آزادى لیبرالى، مدارا مى‏باشد که به موجب این اصل، افراد جامعه و دولت نباید در فعالیت‏ها یا عقاید دیگران مداخله کنند و یا حساسیت اخلاقى و اعتقادى در قبال رفتارها و ایده‏هاى دیگران از خود بروز دهند.

 

البته این مدارا تا زمانى مورد قبول لیبرال‏ها است که به رکن اصلى لیبرالیسم، یعنى سرمایه‏دارى خدشه‏اى وارد نکند.

 

د) تسامح و تساهل:

 

اگرچه لیبرال‏ها در ابتدا مدارا را با بى‏تفاوتى مذهبى و عدم پایبندى به اصول و مبانى دینى مساوى ندانسته و آن را تحمل عقاید دیگران ذکر کرده‏اند، اما بعداً در عمل نشان دادند که مدارا با بى‏تفاوتى مذهبى همراه و همزاد است.

 

تسامح و تساهل در واقع نوعى بى‏تفاوتى نظرى و عملى در برابر موضع‏گیرى‏ها و تعرض‏هایى است که نسبت به مبانى و احکام دینى در جامعه انجام مى‏گیرد. به تعبیر دیگر میدان دادن به مروجان تشکیک در اندیشه‏هاى مذهبى و مخالفان مبانى و دینى مى‏باشد.

 

ه) اباحى‏ گرى:

 

نتیجه رشد و اشاعه لیبرالیسم، حاکمیت اباحى ‏گرى (نفى حلال و حرام الهى در زندگى فردى و اجتماعى انسان) و در نهایت تضاد با دین و نشربى دینى بود.

...................................

برگرفته از: نفوذ و استحاله‏ 

معاونت سیاسى نمایندگى ولى فقیه در قرارگاه ثارالله تهران‏
  • بسیج دانش آموزی شال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی